13 sposobów na skuteczne przeprowadzenie burzy mózgów

Burza mózgów to narzędzie, o którym słyszeliście już nie raz. Dla mnie jest to pewnego rodzaju proces, dzięki któremu niewielka grupa ludzi – często pracująca razem – spotyka się w poszukiwaniu nowych możliwości. Burza mózgów jako model pracy przez ostatnie kilka lat mocno się zmieniła. Na szczęście, jej idea wciąż pozostaje bez zmian.

Model burzy mózgów był znany na wiele lat przed wojną, jednak dopiero w 1948 Alex Osborn usystematyzował go w swojej książce – Unlocking Your Creative Power. Model ten składał się z kilku zasad, które do dziś nie tracą na wartości, oto one:

  • Ważna jest ilość pomysłów, a nie ich jakość.
  • Pomysły nie mogą być krytykowane, wyśmiewane i komentowane.
  • Każdy z uczestników ma prawo do zgłaszania dowolnej liczby pomysłów.
  • Uczestnicy mogą korzystać z wcześniejszych pomysłów, dodając do nich coś od siebie.
  • Im bardziej śmiałe i kreatywne pomysły tym lepiej.

Dziś 13 prostych zasadach prowadzenia burzy mózgów. Dzięki nim prowadzone przez was sesje będą bardziej kreatywne i skuteczne. 

1. Zacznij proces od dobrania odpowiedniej liczby uczestników

Odpowiednio dobrana ilość osób w grupie to jeden z ważniejszych elementów każdej z sesji. Pamiętaj by każdy z członków zespołu miał szansę aktywnego uczestniczenia w spotkaniu. Zwróć również uwagę aby wszyscy uczestnicy burzy mózgów byli aktywni oraz mogli udzielać się na forum. Duża ilość ludzi w grupie niesie ze sobą 2 zagrożenia:

Im więcej osób, tym mniej chęci w ludziach, aby aktywnie brali udział w dyskusji.

Duża ilość osób w grupie to także większe ryzyko krytyki i komentowania proponowanych rozwiązań, co wiąże się z brakiem aktywności i strachem przed oceną.

Niech prowadzona przez Ciebie grupa ma od 5 do 7 osób. Pozwoli Ci to utrzymać odpowiednią dynamikę spotkania jak i usprawnić komunikację w samej grupie.

2. Zadbaj o różnorodność charakterów i osobowości

Lubimy otaczać się ludźmi podobnymi do nas, ludźmi, którzy lubią to co my, wyznają jak my podobne wartości, mają podobne do nas doświadczenia, często też myślą tak jak my. To dlatego nie mając większego doświadczenia w prowadzeniu burzy mózgów dobieramy osoby podobne do nas.

Budując swoje grupy dobierajcie ludzi o różnym usposobieniu i charakterze, zadbajcie o różnorodność. Wybierajcie osoby z różnych działów, na różnym poziomie odpowiedzialności i kompetencji. Możecie też sięgnąć po zasoby z poza własnej firmy. Takie rozwiązanie często wprowadza inny punkt widzenia. Pamiętajcie aby tworzone przez was grupy były otwarte i kreatywne. Burza mózgów to szukanie możliwości, a nie rozwiązywanie problemów.

3. Zaplanuj czas każdej sesji

Pośpiech sprawia, że sesje nastawione są na rozwiązania i rezultaty, zapominając tym samym, że nie o to chodzi w procesie burzy mózgów.

Nim rozpoczniecie spotkanie, poinformujcie każdego z członków grupy ile będzie trwało spotkanie. Optymalnym rozwiązaniem dla sesji jest 1,5 – 2 godzin. Tak zoptymalizowany czas pozwoli odpowiednio się przygotować, rozgrzać szare komórki każdego z uczestników oraz efektywnie zakończyć spotkanie.

4. Przygotuj do sesji każdego z uczestników

Nim zaprosicie uczestników do wzięcia udziału w sesji, pozwól im się przygotować. Na kilka dni przed spotkaniem wyślijcie im wiadomość z tematem sesji, omawianym na spotkaniu problemem oraz ewentualnymi trudnościami. Niech każdy z was samodzielnie przygotuje się do sesji i poszuka własnych odpowiedzi, aby podczas spotkania pracować jeszcze skuteczniej.

5. Stwórz kreatywne środowisko pracy

Rozpocznijcie sesję od kreatywnego ice-brakera, który rozkręci wasz zespół. Nim przejdziecie do kluczowego działania, w trakcie burzy mózgów skupcie się nad powodem występowania danego problemu np.:

– Zanim przejdziecie do szukania możliwości, omówcie warunki w jakich obecnie funkcjonuje np. wasza firma.

– Zastanówcie się nad działaniami konkurencji, oferowanym przez was produktem, kluczowymi odbiorcami czy klientem docelowym.

– Wszystko to zapiszcie na dużej kartce papieru lub tablicy, tak by było to widoczne dla każdego.

6. Walcz z rutyną w trakcie sesji

Jedną z trudności, jaka pojawia się w trakcie sesji burzy mózgów jest monotonia. Kiedy już zespół wystrzela się z pierwszych pomysłów, a energia całej grupy zacznie spadać, pora byście zareagowali i zaczęli działać.

Podczas prowadzonej przez was sesji przygotujcie członkom waszego zespołu duże kartki papieru, które będą mogli zapisywać, długopisy do bawienia, wykałaczki do układania wieży, ciastolinę do lepienia oraz wszystko to, co może utrzymać ich w kreatywności i skupieniu podczas całej sesji.

7. Pobudzaj kreatywność każdego z uczestników burzy mózgów

Aby zwiększyć kreatywność uczestników spotkania, użyjcie: klocków lego, dużych kartek papieru wraz z mazakami i długopisami, które leżąc przed uczestnikami będą zachęcały ich do rysowania, bazgrania, pisania – innymi słowy wszystkiego, co przyjdzie im do głowy. Wykorzystajcie puzzle, wykałaczki do konstrukcji, ciastolinę w różnych kolorach, dzięki której będzie można tworzyć i lepić np.: postaci z bajek, czy superbohaterów.

8. Baw się procesem, który prowadzisz

Niech uczestnicy spotkania poczują się w swoim towarzystwie swobodnie, wprowadźcie ich w pozytywny nastrój i stan FLOW, redukując tym samym napięcie powstałe na skutek nowej sytuacji. Przypomnij im obowiązujące zasady oraz spraw by poczuli się bezpiecznie. W końcu to Ty jesteś odpowiedzialny za proces, baw się nim, twórz i kreuj zasady pozwalające działać kreatywnie.

9. Nie oceniaj, nie krytykuj, nie komentuj

Nikt z nas nie lubi być krytykowany lub oceniany, zwłaszcza jeśli znajduje się na forum grupy zawodowej. Jako osoby odpowiedzialne za sesję, zadbajcie o to, aby każdy z uczestników czuł, że może podzielić się każdym pomysłem. Dbajcie o bezpieczeństwo ludzi będących w procesie, a moment w którym poczują się bezpiecznie stanie się dla was kluczem do ich kreatywności.

10. Zapisuj każdy z pomysłów

Na stole, przy którym będziecie pracować rozwiń duży arkusz papieru. Niech każdy z uczestników spotkania ma miejsce do tworzenia. Pozwól im notować, rysować i zapisywać wszystko to, co ich zdaniem może być wartościowe. W końcu, to ich pomysły znajdą się na tej kartce. Nie przejmujcie się panującym na stole chaosem, poradzicie sobie z nim po skończonej sesji.

11. Każda burza mózgów potrzebuje mieć lidera

Burza mózgów, jak każdy inny proces kreatywny, wymaga osoby odpowiedzialnej za jej prowadzenie. Wszystko po to, aby pilnować struktury samej sesji, ale także w momencie wyczerpania siły i pomysłów, jako liderzy dolewajcie „oliwy do ognia”.

12. Zadbaj o pomysły, które powstaną po sesji.

Kreatywność to proces, który jest aktywny 24/7, zwłaszcza jeśli zostanie odpowiednio pobudzony. Zadbajcie o środowisko, w którym uczestnicy sesji będą mogli dzielić się pomysłami powstającymi w ich głowach już po skończonym spotkaniu. Poinformujcie uczestników, że wciąż jesteście otwarty i czekacie na ich pomysły. Dajcie im znać, w jaki sposób mogą się komunikować i dzielić pomysłami, które przyjdą im do głowy.

13. Praktyka czyni mistrza.

Ostatnia z zasad skutecznej burzy mózgów mówi o tym, abyście praktykowali, praktykowali i jeszcze raz praktykowali zdobywając przy tym nowe doświadczenia. Działajcie, inspirujcie innych i bądźcie skuteczni w tym co robicie.

13 Zasad skutecznej burzy mózgów

  • Arkadiusz Gos

    Super, że przedstawiacie temat burzy mózgów, bo jest to nadal niedoceniany sposób na znajdywanie nowych rozwiązań. Jednak 13 zasad – to moim zdaniem zbyt wiele. Ja działam w ten sposób – jest problem, spisuję go na tablicy i w 3 do 5 punktach opisuję na czym polega. Zbieram w pokoju 5 do 7 osób i przedstawiam go szybko i konkretnie. Uczestnicy podają tylko propozycje rozwiązań. Zero dyskusji, ocen, tylko strzelanie pomysłami – hasła. Wszystkie są spisywane. Akcja trwa 5 do 15 minut. Następnie poddaje analizie pomysły, a wybrane poddaje konsultacji z autorem. Proces ten bardzo często prowadzimy online, ze względu na rozproszoną strukturę organizacji. Burza szybko nadciąga i równie szybko przemija. Pomysły i rozwiązania zostają.

    • Arek, dzięki za Twój głos. Myślę, że spokojnie można podejść do tekstu Mariusza tak – „weź zasady, których potrzebujesz”- wtedy nie odczujesz przytłoczenia 😉

      • Jasne, można z nich swobodnie wybierać. Znam jednak wiele takich osób, które będą stosować bez zastanowienia wszystkie 13. I później gadanie: „do …..y, nie działa” „bez sensu” itp. Kluczem jest wstęp artykułu, a reszta niech będą wskazówkami, pomocami, aby proces był sprawny i produktywny.
        „Model ten składał się z kilku zasad, które do dziś nie tracą na wartości, oto one:
        Ważna jest ilość pomysłów, a nie ich jakość.
        Pomysły nie mogą być krytykowane, wyśmiewane i komentowane.
        Każdy z uczestników ma prawo do zgłaszania dowolnej liczby pomysłów.
        Uczestnicy mogą korzystać z wcześniejszych pomysłów, dodając do nich coś od siebie.
        Im bardziej śmiałe i kreatywne pomysły tym lepiej.”

  • @arkadiuszgos:disqus to co napisał @sebko8:disqus jest jak najbardziej aktualne 🙂

    Punkty, które zamieściłem w artykule są jedynie zestawem wskazówek dobieranych dowolnie do potrzeb procesu. Można stosować je wszystkie, można użyć tylko kilku, koncentrując się na tych przynoszących najwięcej korzyści w danym momencie. Z mojego doświadczenia wynika, że żonglowanie nimi podczas różnych sesji przynosi sporo korzyści, a przecież o to w tym wszystkim chodzi 🙂

  • Pingback: Czy w trakcie burzy mózgów można krytykować pomysły? Tak.()