Pisanie tekstów dla Google

Pisanie tekstów przyjaznych Google (dla blogerów WordPressa)

Tekst jest dla wszystkich blogerów i redaktorów pracujących w WordPressie. Jeśli nie znasz wtyczki SEO by Yoast, albo nie wiesz po co i jak jej używać – zdradzam kilka istotnych patentów by Twoje teksty poszybowały w Google na wyższe pozycje.

Pozycjonowanie

Są firmy, które zajmują się SEO (Search Engine Optimization) i biorą za to poważne pieniądze. Nie zawsze jest to uzasadnione, szczególnie, że często płaci się za czynności podstawowe, które możemy przeprowadzić samodzielnie. Na optymalizację treści pod wyszukiwarki (w przypadku, gdy masz sensownie zakodowany szablon) składa się kilka rutynowych działań. Potrzebujesz jednej wtyczki…

Yoast SEO (lub SEO by Yoast)

Wtyczkę znajdziesz pod adresem:WordPress SEO by Yoast zainstaluj ją w swoim WordPressie i rozpocznijmy igrzyska.

Słowa kluczowe

Nim przejdziemy do omówienia wtyczki pozwolę sobie przybliżyć ideę słów kluczowych. Jeśli wpisujesz w wyszukiwarkę „mieszkania Warszawa”, „jak wybrać wózek dla dziecka” czy „pracuj zwinnie” to są to słowa kluczowe. Kiedy piszesz tekst i zależy Ci na tym by ludzie na niego trafiali, ważne by odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Co chciałbyś by czytelnicy wpisywali do wyszukiwarki? Na jakie hasła Twój tekst ma być odnajdywany przez roboty Google? Jeśli Twoje hasło jest bardzo zawiłe lub długie, zastanów się czy można je zapisać przy pomocy innych słów. Zapisz kilka takich wariantów i oznacz słowa, które się powtarzają.

W przypadku tego wpisu, moje słowo kluczowe to „pisanie tekstów”. Zauważ, że są to zaledwie dwa słowa. To celowe działanie, które pozwala objąć również wszelkie rozwinięcia moich słów kluczowych, takich jak „pisanie tekstów dla Google”, „pisanie tekstów w WordPressie”, „pisanie tekstów dla blogerów” i inne tego typu. Tak naprawdę, mam większą szansę znaleźć się w wynikach wyszukiwania wspomnianych rozwinięć, a nie mojego wymarzonego słowa kluczowego.

Uwaga
Mój sposób nie jest jedynym słusznym, to moja preferencja. Krótkie słowa kluczowe rozwijam w tekście na różne sposoby: w nagłówkach lub akapitach, podaję w różnych formach w opisach obrazów (patrz niżej). Inna droga jaką możesz pójść to bardziej rozbudowane słowa kluczowe. Dzięki temu masz szansę zapełnić niszę nietypowych zapytań, ale dziś zostawmy to – uczymy się podstaw. Jak je załapiesz, szybko odnajdziesz swoją ścieżkę typową dla Twojej branży.

Tytuł

Zwróć uwagę, że w tytule wpisu występują zarówno „Google”,„WordPress” jak i „blogerów”. Tytuł jest niezwykle ważny dla wyszukiwarek jak i dla ludzi. Powinien być zwięzły, na temat i zaczynać się od wybranych przez Ciebie słów kluczowych. Tytuły mające max.60-70 znaków dobrze się pozycjonują, a ludzie łatwo ogarniają je wzrokiem. Jesteśmy wzrokowcami, zwłaszcza przed monitorami – „fotografujemy” wyniki wyszukiwania, nasz mózg automatycznie podpowiada nam czy pod linkiem może być treść, której akurat szukamy. Czasami wybranie odpowiedniego tytułu to większa praca niż napisanie samego tekstu.

Ciekawostka
Jeśli chcesz nauczyć się pisać zwięzłe tytuły proponuję zacząć twittować. Na Twitterze musisz komunikować konkrety – masz na to tylko 140 znaków. Podpatruj wpływowych użytkowników i zobacz jak świetne efekty potrafią osiągnąć.

Co dalej z tymi słowami kluczowymi

Nie ma sensu bym przybliżał Ci wszystkie aspekty tekstów napisanych pod wyszukiwarki. Jeśli zainstalowałeś wtyczkę, którą Ci zaproponowałem, to już masz na swoim blogu idealnego asystenta mówiącego po polsku – łatwiej być nie może. Przyjrzyjmy się bliżej Yoast SEO.

Po zainstalowaniu i uruchomieniu wtyczki w panelu admina, tuż pod wpisem masz specjalną sekcję. To z tego miejsca nauczysz się najwięcej.

Pisanie tekstów z pomocą Yoast SEO

To o czym pisałem wyżej znajdziesz w karcie „Ogólne”. Zwróć uwagę na dwie ostatnie pozycje: Tytuł SEO i Opis. Tytuł SEO będzie wyświetlany w wynikach wyszukania, social mediach, ale nie musi być taki sam jak ten na blogu. Możesz dzięki temu próbować różnych tytułów, zwłaszcza jeśli zależy Ci by ten na blogu miał inny wydźwięk. Opis – tu mamy do dyspozycji 156 znaków (o 16 więcej niż na twitterze, o 4 mniej niż w SMSie). Ten element pojawi się jako opis w wyszukaniu – oznaczyłem go na screenie poniżej.

Wyniki wyszukania - pisanie tekstów meta opisów

Następna karta „Analiza Strony” to Twój największy asystent. Tutaj oznaczono wszystkie dobre rzeczy, które zrobiłeś ze swoim słowem kluczowym i te, które mógłbyś jeszcze poprawić. Przeczytaj uważnie i zastosuj jak najwięcej rad z tego miejsca.

„Zaawansowane” – na dzień dzisiejszy nie będziesz musiał modyfikować tej części. Być może napiszę o tym w przyszłości.

Zdarza Ci się wrzucić link do blogu na FB i denerwować się na nieodczytany obraz, opis czy tytuł. W karcie „Społeczności” poprawisz informacje przekazywane dla Facebooka tak, że nie będziesz musiał wracać do opisanych problemów.

Nie zapomnij opisać obrazków!

To nie koniec! Chciałbym jeszcze zwrócić szczególną uwagę na obrazy. Jeśli osadzasz grafiki w swoich postach (a kto tego nie robi w dzisiejszych czasach), stosuj w nich odpowiednie tytuły i opisy alternatywne – koniecznie zawierające słowa kluczowe. Dodanie ich w momencie uploadu obrazów skutecznie poprawia pozycję wpisu, a także wskazuje na Twoją stronę podczas wyszukania w Grafikach Google.

Pułapki

Ponieważ język polski jest szczególny, czasami wyniki podawane przez wtyczkę Yoast SEO nie są poprawne. Przede wszystkim nie uwzględniają one polskich znaków, ani odmian gramatycznych. To może zaciemniać nieco wartość SEO przygotowanej przez Ciebie strony, ale nie zrażaj się i nie poprawiaj na siłę treści pod mechanizm wtyczki.

Nie samą optymalizacją pisanie tekstów stoi

W sieci bardzo popularnym hasłem jest „Content is King” – musisz o tym pamiętać. W wynikach wyszukiwania Google bierze pod uwagę bardzo dużo parametrów, niektóre z nich to linki prowadzące do Twoich treści, ilość odsłon, ale także czas spędzony na stronie i interakcje z treścią. Po co? Jeśli nasza uwaga koncentruje się dłużej na jakiejś stronie znaczy, że ją czytamy. Skoro tak, to dla wujka Google jest to sygnał, że tekst jest niezły. Jeśli zostawiamy komentarz, share lub wchodzimy w inny sposób w interakcję to dodatkowo wzmacniamy treść. Dlatego poza technicznymi parametrami SEO, powinno nam zależeć na pisaniu dobrych i merytorycznych tekstów o dobrej strukturze (nagłówki, paragrafy, listy wypunktowane, obrazy). Dzięki temu jakość wyszukań wzmacnia się jeszcze bardziej, a jest to w interesie zarówno twórców jak i odbiorców treści.

Krótko i na temat

Podsumujmy podstawowe tajemnice stojące za dobrze pozycjonującymi się tekstami:

  1. Zadbaj o odpowiedni tytuł.
  2. Stosuj w tekście śródtytuły (nagłówek 2 i 3), akapity, listy.
  3. Wybierz ogólne słowa kluczowe i doszczegóławiaj (sic!) je w tekście lub od razu opracuj szczegółowe słowa kluczowe.
  4. Opisz obrazki odpowiednim tytułem i opisem alternatywnym.
  5. Sprawdź, czy słowo kluczowe występuje w meta opisie i adresie Twojej strony.
  6. Mierz skuteczność optymalizacji swojego tekstu we wtyczce Yoast SEO.
  7. Nie zapominaj by Twój tekst był nie tylko zoptymalizowany pod SEO, ale przede wszystkim merytoryczny i niósł wartość dodaną dla czytelnika.

Jeśli masz jakieś pytanie, coś opisałem kwadratowo, zapraszam do dyskusji w komentarzach 🙂

  • Takiej wiedzy było mi trzeba.

  • Fajnie przekazana wiedza. Cieszę się, bo do tej pory z Yoast korzystałam totalnie intuicyjnie ale z tego, co widzę, nieźle mi idzie 😉 Czy do opisu można czasem skopiować parę zdań z posta zawierających dane słowo kluczowe czy lepiej tworzyć opis osobno?

    • Wiesz jeśli masz dobry lead to czemu go nie skopiować.

      Ja bym podszedł do tego „po ludzku” i odpowiedział sobie na pytanie czy opis będzie odpowiedzią na zapytanie wyszukiwarki, w które celujemy. Krótko mówiąc opis powinien być najlepszym mikro streszczeniem treści strony. Jeśli da się ten cel zrealizaować metodą „copy&paste” to czemu nie. Trochę jak w cytatach obok artykułów w publikacjach drukowanych.

  • Zainstalowałam wtyczkę i zaczynam zabawę 🙂

    • Powodzenia! Daj znać jak pojawią się pierwsze efekty 😀

  • Świetny wpis! Szkoda tylko, że nie pojawił się 2 miesiące temu gdy szukałem właśnie takiego dodatku. 😉 Obecnie korzystam z wtyczki Platinum SEO Pack. Masz może jakieś porównanie pomiędzy nim a Yoast którego promujesz we wpisie? Platinum pozwala na wprowadzenie większej ilości słów kluczowych (oddzielanych przecinkami), zastanawia mnie jednak, czy ostatecznie nie są one gorzej „punktowane” przez Google.
    Dawid

  • Tym razem się posłucham i zastosuję do Twoich porad:)