Spanie po 2 godziny dziennie bez poczucia zmęczenia? Sen polifazowy Ci to umożliwi!

Na pewno przeszło Ci kiedyś przez myśl, że fajnie by było nie musieć spać i móc pozostawać aktywnym przez 24 godziny na dobę. Albo sypiać tylko dwie godziny dziennie, ale pozostawać przy tym rześkim i wypoczętym. Dziś opowiem o tym, jak zbliżyć się do tego drugiego wariantu.

Większość z nas jest przyzwyczajona do standardowego cyklu: dzień jest na aktywność, noc na sen. Istnieje jednak też wiele osób, dla których ten układ się nie sprawdza z rozmaitych względów: ludzie pracujący w trybie nieregularnych zmian, albo w porze nocnej. Przyczyna może też być bardziej naturalna. Znane są przypadki osób, dla których 24-godzinny cykl dobowy okazuje się być za krótki, bo nie są w stanie zasnąć wcześniej niż po dwudziestu godzinach od przebudzenia. Teoretycznie pozostałyby im wtedy zaledwie cztery godziny na sen, które nie są w stanie zregenerować organizmu po okresie dwudziestu godzin aktywności. W takim i wielu podobnych przypadkach dobrym rozwiązaniem może być sen polifazowy.

Czym właściwie jest sen polifazowy? To sen, który jest podzielony na więcej niż dwa okresy w cyklu dobowym. Mówiąc najprościej: jeśli ktoś sypia więcej niż dwa razy w ciągu doby to stosuje sen polifazowy. Jakie wynikają korzyści z jego stosowania? Poniżej wymienię te najbardziej istotne.

Będziesz sypiać mniej, ale i tak będziesz mieć energię do działania

Jeśli kiedykolwiek w życiu zdarzyło Ci się uciąć drzemkę, to wiesz, że potrafią dać siłę do działania i pozwolić pracować przez kolejne godziny. Rozkładając sen na kilka mniejszych sesji w ciągu dnia zapewnisz sobie regularny zastrzyk energii. Przez większość dnia będziesz czuł się jakbyś dopiero co się obudził, bo w zasadzie będzie to prawdą. Co więcej, przyzwyczajony do regularnych drzemek mózg z czasem będzie się regenerował jeszcze lepiej, pozwalając na czerpanie z takiego wypoczynku jeszcze większych dawek energii.

Będziesz mieć więcej czasu na WSZYSTKO

Przeciętnie sypiamy po 7-8 godzin dziennie. Śpiąc polifazowo będziesz w stanie znacząco zredukować ten czas – od dwóch czy trzech godzin do nawet 5-6. Im mniej zamierzasz sypiać, tym większą dyscypliną będzie trzeba się wykazać przy przestrzeganiu godzin drzemek i budzenia. Zależnie od tego do ilu godzin będziesz w stanie zredukować sen, o tyle więcej czasu zyskasz dla siebie. Poza tym, podzielenie aktywności na okresy pomiędzy drzemkami pozwoli Ci lepiej zorganizować i zaplanować każdy dzień.

Możesz dostosować swój sen do swoich potrzeb

Dokładnie. Nie układaj harmonogramu całego dnia pod to, żeby się wyspać od 22:00 do 6 rano – dzięki snowi polifazowemu możesz sypiać wtedy gdy czujesz taką potrzebę, albo kiedy to dla Ciebie wygodne. Wystarczy, że się do tego odpowiednio przygotujesz.

Zadbaj o to by Twój sen nie był zakłócany. W razie potrzeby rozważ kupno zatyczek do uszu. Nie są drogie, a robią różnicę. Zacznij traktować swoje łóżko bardziej jak ładowarkę, niż miejsce relaksu, albo wygodne stanowisko pracy. Nie musi być nawet nadmiernie wygodne, aby nie było Ci zbyt trudno wyjść z niego rano. Poranne wylegiwanie się w łóżku sprzyja tylko rozleniwieniu, nie mówiąc już o klikaniu kolejnych drzemek na budziku.

Jak się do tego zabrać?

Nie potrzebujesz żadnego specjalistycznego sprzętu, ani dodatkowego przygotowania (poza tym co opisałem akapit wyżej). Najważniejsze jest ustalenie rozkładu snu i czuwania. Możesz wybierać spośrod poniżej opisanych wariantów, przemodelować jakiś lub stworzyć własny cykl. Ile osób, tyle możliwości. Dobrze jest rozpisać sobie plan, w którym uwzględnisz godziny snu i pobudek na każdy dzień tygodnia, jeśli to potrzebne, albo będziesz sypiać o różnych godzinach w różne dni. Sen polifazowy był swego czasu obiektem badań NASA czy też organizacji wojskowych. W toku tych badań wytypowano szereg różnych kombinacji snu i drzemek. Najpopularniejsze warianty to:

  • Sen bifazowy: nocny wypoczynek zostaje skrócony, uzupełnia go jedna drzemka w ciągu dnia.
  • Everyman: jeszcze bardziej skrócony nocny sen, jednak ilość drzemek wzrasta do dwóch, trzech, a nawet i czterech lub pięciu (wówczas nocny wypoczynek jest dodatkowo skracany).
  • Dymaxion: cztery półgodzinne drzemki (każda co sześć godzin).
  • Uberman: sześć dwudziestominutowych drzemek (co 4 godziny)

Jeśli zamierzasz przetestować któryś z cykli, to stosuj go przez przynajmniej tydzień, dopiero po takim czasie jesteś w stanie zweryfikować, czy dany wariant jest dla Ciebie korzystny. Warto pamiętać, że w przypadku takich układów jak Dymaxion czy Uberman nieodzowna jest dyscyplina w przestrzeganiu drzemek. Przy stosowaniu tych planów opuszczenie drzemki, czy przesunięcie jej o dwie godziny lub więcej może sprawić, że będziemy się bez przerwy czuli zmęczeni przez kilka kolejnych dni. Jeżeli rozważasz używanie najcięższych wariantów snu polifazowego, dobrze byłoby uprzednio skorzystać z tych mniej wymagających i płynnie przejść do trudniejszych.

Jak widzisz, da się żyć sypiając dwie godziny dziennie i nie jest to nawet jakoś wybitnie trudne. A teraz wyobraź sobie, ile można zrobić mając do dyspozycji 20 godzin każdego dnia i solidne pokłady energii do zagospodarowania.

  • malish88

    Interesowałem się tym kiedyś, w teorii brzmi super, jednak gdy np. w przypadku Uberman, pominiesz jedną drzemkę to spadek energii i koncentracji jest masakryczny, dlatego uważam, że nie ma to zastosowania praktycznego w dzisiejszych czasach gdy większość z nas pracuje przeważnie po 8 lub więcej godzin na etacie. Oczywiście jest to wykonalne jeśli ktoś jest np. freelancerem, pisarzem itd., pracuje w domu i jest bardzo zdyscyplinowany, bo podobnie jak w przypadku powernaps, drzemka powyżej 20 minut sprawia, że potem ciężej wskoczyć na obroty.
    Dla mnie przez wiele lat najbardziej sprawdzał się sen bifazowy, czyli dodatkowy sen po 8 godzinach pracy. Łatwiej w ten sposób zresetować umysł z szumu i natłoku stresów skumulowanych w ciągu dnia i ze świeżym umysłem zacząć pracę dodatkową wieczorami lub chociażby porządki w domu.

    • Dzięki za Twój głos i przydatne rady. Regularność jest kluczowa dla naszego samopoczucia, to zabawne, że dorośli wbrew pozorom tak mało różnią się pod tym względem od niemowląt 🙂

  • g

    Mam pytanie. Czy skuteczne bedzie spanie 2 razy 2h. np 9-11 a potem 16-18